almanya sineması ve alman film tarihi

Almanya Filmleri ve Sinema Tarihi Nasıldır?

Almanya sineması, Almanya’daki film yapımcılığını ifade etmektedir. Alman sineması tarihi, erken dönem film, yayın ve televizyon teknolojisine önemli teknik ve sanatsal katkılarda bulunmuştur.

Almanya’nın İkinci Dünya Savaşı’ndaki yenilgisi ve ardından ülkenin bölünmesi, Naziler tarafından zaten bozulmuş olan film endüstrisini neredeyse tamamen yok etmiştir. 1950’lerde yeniden inşa edilen Batı Almanya film endüstrisi, dünyanın en büyük beşinci üreticisi olmuştur, ancak üretiminin çoğu, iç pazar için düşük kaliteli Heimatfilme’den (yurt filmleri) oluşmuştur.

1960’larda Almanya’daki bu pazar, değişen demografik modeller ve televizyonun yaygınlaşması nedeniyle çöktüğünde, devlet yardımı için federal hükümete başvurmak zorunda kalınmıştır. Almanya’daki krizin farkında olarak, 1962’deki Oberhausen film festivalinde 26 yazar ve film yapımcısı, Alman sinemasının ölümünü ilan etmiş ve bir “ young German cinema” olan Junger Deutscher sinemasının kurulmasını talep eden bir manifesto hazırlamıştır.

Oberhausen grubunun üyeleri, on yılda Kuratorium Junger Deutscher sinemasının kurulmasıyla ortaya çıkan Yeni Alman Sinemasının kurucuları olmuşlardır; bu kurumlar, yeni nesil Alman sinemacıların ilk filmlerini yapmalarına olanak sağlamış ve Batı Almanya için ülkenin asimile edilmemiş geçmişini incelemeye çalışan hayati bir yeni sinema kurmuştur. New Wave’den, özellikle Godard’ın çalışmalarından derinden etkilenen Yeni Alman Sineması ilk filmleri arasında Volker Schlöndorff’un Der junge Törless ve Alexander Kluge’nin Die Artisten in der Zirkuskuppel: ratlos filmi bulunmaktadır.

Ödül Alan Almanya Sinema Filmleri Hangileridir?

Ödül alan Almanya Sinema Filmlerinin listesi aşağıda verilmiştir.

  • Werk ohne Autor / Never Look Away: II. Dünya Savaşı’nın açtığı yaralar ve bıraktığı izlerden modern Alman sanatının doğuşuna kadar birçok farklı konuyu işleyen 2018 tarihli drama filmi Werk ohne Autor / Never Look Away, Doğu Almanya’da zor şartlar altında çalışan bir ressamın Batı Almanya’da sanatsal ifade özgürlüğü ile tanışmasını konu almaktadır. Almanya yakın tarihine ışık tutan film, Ressam Gerhard Richter‘in yaşamından yola çıkılarak yazılmıştır. Filmin başrollerinde Tom Schilling ve Sebastian Koch bulunmaktadır. Film, En İyi Yabancı Dilde Film dışında En İyi Görüntü Yönetmeni kategorisinde de Oscar’a aday gösterilmiştir.
  • Aus dem Nichts / In the Fade: 2017 tarihli Fatih Akın filmleri arasında olan Altın Küre ödüllü Aus dem Nichts / In the Fade, çarpıcı bir intikam filmidir. Türk asıllı eşini ve oğlunu bombalı bir saldırıda kaybeden Katja’nın değişen hayatını konu almaktadır. Katja, delil yetersizliği nedeniyle failler bulunamayınca ve adaletten ümidi kesince çareyi adaleti kendisi aramakta bulmaktadır. Filmin başrol oyuncuları arasında Diane Kruger bulunmaktadır.
  • Toni Erdmann: Maren Ade’in yönettiği, yazdığı ve ortak yapımcılığını üstlendiği 2016 Alman-Avusturya komedi-drama filmidir. Filmde Peter Simonischek ve Sandra Hüller başrollerde bulunmaktadır. Cannes Film Festivali’nde yarışmada prömiyerini yapan film, Sight & Sound ve diğer saygın sinema dergileri tarafından 2016’nın en iyi filmi seçilmiştir. Film, eşinin ölümünden sonra yalnız kalmış olan Winfried’in sahip olduğu tek dost olan köpeği de ölünce, abartılı taklitleri, dozu kaçan mizahı ve eşek şakalarıyla tanınan bu adamın, uzak kaldığı kızına sürpriz bir ziyaret yapmasını içeren bir aile komedisidir.
  • Victoria: Victoria, Sebastian Schipper tarafından yönetilen, Laia Costa ve Frederick Lau’nun oynadığı 2015 Alman polisiye gerilim filmidir. Tek bir sürekli çekimle çekilen uzun metrajlı filmden biridir. Bir kulüpte tanıştığı dört gençle bir banka soygununa karışan İspanyol turist Victoria’yı tasvir eden film, genç bir kadının hayatının bir gecede nasıl değişebileceğini anlatmaktadır. Filmin başrol oyuncuları arasında Laia Costa ve Frederick Lau bulunmaktadır.
  • Die Andere Heimat: Edgar Reitz tarafından yönetilen 2013 Alman drama filmidir. Siyah beyaz çekilmiştir, ancak bazı renkli kısımları bulunmaktadır. Filmin başrol oyuncuları arasında Jan Dieter Schneider ve Antonia Bill bulunmaktadır. Brezilyalı bir göçmen olan Jakob’ın yeni bir hayat ve daha iyi imkânlar bulmak için Almanya’ya gidişini konu almaktadır.
  • Oh Boy / A Coffee in Berlin: Jan-Ole Gerster tarafından yönetilen bir 2012 Alman trajikomedi filmidir. Siyah beyazdır. Yönetmenin ilk filmi ve Berlin’deki Alman Film ve Televizyon Akademisi için tez projesidir. Filmin galası 2012 Karlovy Vary Uluslararası Film Festivali’nde yapılmıştır. Oh Boy, üniversitedeki eğitimini yarıda bırakarak kendini ve hayatı tanımaya çalışan bir genç adamın portresini çizmektedir. Filmin başrol oyuncuları arasında Tom Schilling ve Marc Hosemann bulunmaktadır. 2013 Alman Film Ödülleri ve 2013 Avrupa Film Ödüllerini kazanmıştır.

Almanya’nın En Ünlü Aktörleri ve Aktrisleri Kimlerdir?

Almanya’nın en ünlü aktör ve aktrisleri aşağıda sıralanmıştır.

  • Matthias Schweighöfer
  • Franka Potente
  • Til Schweiger
  • Christoph Waltz
  • Devid Striesow
  • Joachim Król
  • Moritz Bleibtreu
  • Axel Milberg
  • August Zirner
  • August Diehl

Almanya sinemasına damga vurmuş Alman ünlüler birçok ödüle layık görülmüşlerdir.

Almanya Sineması ve Film Endüstrisi Nasıl Kuruldu?

Almanya’da sinema tarihi, medyanın doğumundan kısa bir süre sonrasına dayanmaktadır. Almanya'da 1 Kasım 1895’te Max Skladanowsky ve kardeşi Emil, Berlin’deki Wintergarten müzik salonunda kendi icat ettikleri film projektörü Bioscop’u tanıtmışlar ve 15 dakikalık sekiz kısa film dizisi gösterilmiştir.

Diğer Alman film öncüleri arasında, 1896’da bağımsız olarak ilk kez, bir projektörde filmin her seferinde bir kare ilerletilmesine izin veren Cenevre sürücüsünü kullanan Berlinli Oskar Messter ve Max Gliewe ile görüntü yönetmeni Guido Seeber yer almaktadır.

Kısa süre sonra, Alman işçi sınıfı ve alt-orta sınıfa yönelik önemsiz kısa filmler gösterilmiştir. İlk Alman sanatsal filmleri 1910’lardan itibaren üretilmeye başlanmıştır. Almanya’daki ilk bağımsız, özel sinema 1906’da Mannheim’da açılmıştır. 1917’de Universum Film AG’nin (UFA) kurulmasıyla Alman film endüstrisinin yoğunlaşması ve kısmen ulusallaştırılması süreci başlamıştır.

Almanya Sinemasının Ülke Ekonomisinde Payı Nedir?

Almanya’nın film endüstrisinde, 87.500 kişiyi istihdam eden yaklaşık 11.200 şirket bulunmaktadır ve bu şirketler yaklaşık yılda 6,8 milyar Euro ciro elde etmektedir. 2009’dan bu yana, Alman film endüstrisi satışları yüzde beş artarken, şirket ve çalışan sayısı düşmüştür. Özellikle dağıtım / film satış acenteleri, sinemalar büyümeye ivme kazandırmıştır. Almanya’daki yapımcılar üzerinde yapılan bir araştırmaya göre, cirodaki en büyük on yapım şirketi, Almanya’daki film yapım ve TV pazarının yaklaşık yüzde 53’ünü oluşturmaktadır.

Almanya’da bir film prodüksiyonu için ortalama bütçe 3 ila 5 milyon Euro arasındadır. Almanya'da filmler bir milyondan fazla izleyici çekiyorsa bu maliyetler genellikle karşılanmaktadır. Almanya’da film prodüksiyonlarının çoğu, başta film destek kuruluşları ve kamu hizmeti yayıncıları olmak üzere çeşitli kaynaklardan gelen karma sermaye ile finanse edilmektedir.

Almanya’daki yapımcılarla yapılan bir ankete göre, film destek fonlarından sağlanan fon, Almanya’da üretilen bir uzun metrajlı filmin yapım maliyetlerinin ortalama yüzde 40’ını kapsamaktadır, yüzde 20’lik bir kısım ise diğer yapımcılar tarafından, yüzde 12’si kamu hizmeti yayıncıları tarafından, yüzde 10’u küresel distribütörler aracılığıyla ön satışlar tarafından ve yüzde 6’sı da sergi şirketleri tarafından finanse edilmektedir; bu bilgiler aracılığı ile Almanya film endüstrisinin Alman ekonomisi için öneminin yüksek olduğu anlaşılabilir.

Almanya Sineması ve Almanya Kültürü Bağlantısı Nedir?

Alman filmler ve Alman kültürü arasındaki ilişki karmaşık bir dinamik içerir. Alman filmleri onları tüketen kitle kültürünü kesinlikle etkilerken, aynı zamanda bu kültürün ayrılmaz bir parçası, onun bir ürünü ve dolayısıyla yaygın kaygıların, tutumların ve inançların bir yansımasıdır. Alman kültürü ve kimliği, 20. ve 21. yüzyılda büyük değişiklikler yaşamıştır; bu değişiklikler, ulusal sinemanın farklı dönemler ve hareketler dizisi halinde dönemselleştirilmesine sebep olmuştur.

Paylaş: